5 octombrie este Ziua Internațională a Educației, o ocazie prin care de-a lungul istoriei, UNESCO și federații cu nume mai mult sau mai puțin pretențioase au ales să ofere cadrelor didactice un context prin care să le fie recunoscută contribuția pe care o aduc în societate. Povestea cu zilele astea frumos prezentate este că de cele mai multe ori se transformă în niște ocazii, dar la final, ele rămân tot în calendar.

„Ce-ar fi dacă am aduce Ziua Educației în mijlocul celor care…fac educație?, se aud vocile echipei Seeding Knowledge.

Ne aflam în mijlocul unei ședințe în care organizam anul școlar 2019-2020 și proiectele în care urma să investim energie și pasiune, la trei luni după ce se terminase Explorator în Educație, o conferință cu peste 100 de oameni din Brașov, iar profesorii încă îi mai scriau lui Vasile cu ce puseseră în practică și cum s-au folosit de metodele învățate la atelierele din primăvară. Și dacă nu era clar, exact în timpul ședinței acelea a devenit:  5 octombrie 2019 striga după un context de învățare aparte, pe care să îl oferim profesorilor, sărbătoriții zilei. Striga, de fapt, după un context care să nu se lege de zi mai mult decât prin semnificație și care să promoveze schimbarea aceea în pași mici pe care o vrem în școlile din sistemul public de învățământ. Explorator în Educație a devenit context și uite-așa, povestea inițiativei pornite în Brașov a continuat cu o zi pe care am coborât-o din calendar și am făcut-o să se miște. 5 octombrie 2019, Explorator în Educație – ediția a doua, din Fundulea, Călărași, cu cinci ateliere, peste 70 de participanți și implicarea copiilor din fundație și din liceu pentru a le pregăti profesorilor surprize de luat în clasă.                     

La ediția din aprilie 2019, am încercat să le arătăm profesorilor că învățarea se poate și altfel. Șase ateliere și mulți profesori care au simțit că sala de clasă devine puțin mai prietenoasă atunci când s-au întors în comunitățile lor. Tot ei ne spuneau că puterea inițiativei stă în faptul că toată energia zilei poate susține o rețea între participanți prin care pot împărtăși și învăța chiar și după eveniment. Primul pas era să ajungem în școli și comunități care întâmpină provocări, pentru a conecta oamenii de aici. Așa am ajuns la Fundulea, o localitate aflată la aproape 40 km de București, la Liceul Tehnologic Nr.1, unde provocările s-au transformat în ocazii de a mai găsi soluții și a aduce oamenii aproape. Pentru Carmen Șerban, directoarea liceului, propunerea noastră a fost primită nu cu un „Haideți, vă așteptăm!”, ci un „Haideți, facem!”.

Atelierele s-au construit în jurul unor teme cât mai relevante pentru realitatea din spatele catedrei și nu numai, pentru că la această ediție ne-am decis să facem loc la masa educației și părinților. S-au născut cinci ateliere, fiecare cu o abordare cât mai practică. O să le enumerăm mai mult sau mai puțin școlărește, cu mențiunea că o să pășim prin fiecare, cu gânduri și impresii, zâmbete și feedback.

ABC-ul emoțiilor: unde elefantul devine călăreț și Vasile Brașovanu, coordonator al programului educațional al Fundației Seeding Knowledge și responsabil de facilitare, a vorbit altfel despre emoțiile pe care trebuie să le gestioneze cei care lucrează cu cei mici – emoțiile copiilor, emoțiile profesorului, emoții peste emoții și nevoia de a face inteligența emoțională accesibilă tuturor.

Dacă vorbim despre inteligența emoțională, Smaranda Nay, trainer adus de Asociația Ascendis, care lucrează de aproape 10 ani cu relația părinte-copil de la naștere până la vârsta adultă, crede că totul se leagă de comunicare. În ultimii 4 ani a dezvoltat si susținut programe de dezvoltare personală și comunicare pentru adolescenți și tineri, iar participanților le-a arătat că nu există subiecte tabu, iar dacă nu dai informații complete, copiii vor umple informațiile lipsă cu toată imaginația de care sunt în stare.

Pentru Mihaela Enache, „Cum să fii tu însuți la școală?” este un prilej de a lucra cu stima de sine și încrederea, pentru a crea un mediu securizant în sala de clasă. „Copiii vă simt neîncrederea și o proiectează în tot felul de forme”, le spune Mihaela participanților, ca mai apoi să îi pună să găsească întrebuințări creative spumei de ras ca să înțeleagă cât de important e să se simtă ei înșiși și să aibă încredere în joc și joacă.

Alexandrina Roca, colegă cu Mihaela la Insight Architect, o asociație nou formată de cele două colege și prietene, a ales să abordeze un subiect care apare în toate statisticile – analfabetismul funcțional. Ina n-a vorbit cu numere, ci cu soluții – „încurajează-l să facă voluntariat, arată-i părintelui că independența pleacă și de acasă și fă-l atent cu metode cât mai actuale”.

Despre metode care să aibă un scop cât mai bine definit a vorbit și Ivona Munteanu, cea care este și profesor la liceul-gazdă și care pune o întrebare unde metafora rămâne doar la nivel teoretic – „Cum ne împrietenim cu neînțelesurile?”. Ivona le-a explicat că orice copil are nevoie să înțeleagă ceea ce citește și literația se aplică la toate materiile, chiar și la matematică. Ea a punctat că profesorul trebuie să meargă dincolo de întrebările faptice: CE?, UNDE?, CÂND, către o zonă a gândirii critice: De ce? Tu ce ai face în locul…?

Dacă vorbim despre valoarea zilei de 5 octombrie, neapărat aducem în atenție și implicarea copiilor. Bursierii Fundației Seeding Knowledge au aplicat un chestionar printre colegi legat de așteptările lor de la școală și au venit să prezinte rezultatele la începutul conferinței. Emoționați, dar foarte siguri pe ei, au vorbit profesorilor despre frici și nevoia copiilor de a simți emaptie din partea profesorilor. Voluntarii dintre elevii liceului s-au asigurat de buna desfășurare a evenimentului, iar finalul zilei a fost unul spectaculos, cu trupa liceului care a pregătit un mini concert de toată frumusețea!

Iar dacă tot am pomenit despre final, am vrea să aducem mulțumirile noastre partenerilor care s-au alăturat demersului nostru! CEC Bank, banca ce susține valorile românești și crede în educație, partenerii educaționali de la Humanitas, Publica și Librăriile Cărturești, Tymbark, Radio România Cultural, precum și celor de la Teach for România, pentru că au dat sfoară în țară și în comunitățile lor.

Pentru Seeding Knowledge, acțiunile sunt parte a crezului nostru, creștem împreună și facem lucrurile să se întâmple. După Explorator în educație, putem să spunem că am învățat, de nevoiți și de neliniștiți, să dăm și zilele jos din calendar. Și ne place mult de tot. 😊

 

Fotograf: Maria Gorie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed

Menu